Undervisningsfilosofi i Hello World​

Programmering skal undervises som et håndværk

Et af de mest almindelige spørgsmål, vi får, er, hvordan vi underviser børnene i programmering, og hvorfor vi gør det på den måde, som vi gør. Det er et glimrende spørgsmål, og en ting vi har tænkt og diskuteret meget (og stadig gør!) i tilrettelæggelsen af undervisningen. For at svare ordentligt på spørgsmålet, er det nyttigt at tænke på programmering som et håndværk og undervisning i programmering som “mesterlære”.

Programmering som et håndværk

Børn øver sig på at bygge deres egne spil

En god måde at se programmering på er som et håndværk. Vi bruger et let tilgængeligt og børnevenligt programmeringssprog, der hedder Scratch. Men alt hvad vi laver kan nemt overføres andre programmeringsprog.

De grundlæggende byggeklodser og teknikker i Scratch svarer til værktøjerne for en håndværker. For at overhovedet at kunne bygge noget skal man kende dem godt og være fortrolig med dem. Når man har lært sine værktøjer at kende, skal man øve sig på at bygge sine egne ting. I begyndelsen kopierer man simple ting, som andre har lavet og følger instruktionerne fra en erfaren underviser. Efterhånden som man selv bliver mere erfaren stiger kompleksiteten, og man begynder selv at finde på nye ting. Til sidst er man selv blevet en mester i håndværket.

Undervisningsfilosofi i Hello World

Vores måde at undervise på i Hello World afspejler håndværksanalogien. Vi deler alle vores workshops op i tre dele.

  • I den første del starter vi med at lære børnene de grundlæggende værktøjer og teknikker, som f.eks. hvordan de enkelte klodser fungerer og hvordan håndtering af figurer i Scratch virker.
  • I del 2 bygger vi et spil sammen med børnene, der viser, hvordan man kan bruge de værktøjer og teknikker, de lige har lært. Vi gennemgår hele processen i alle detaljer, mens børnene følger med på deres computer og undervisere hjælper dem, når de sidder fast eller går i stå.
  • Endelig i del 3 kaster børnene sig ud i at designe og programmere deres eget spil. Vi skaber rammerne, så de laver et spil af en passende størrelse, så de både kan nå at blive færdige under workshoppen, og så de bliver udfordret til at bruge de ting, de har lært.

Under hele processen står undervisere klar til at hjælpe dem med at komme videre, hvis de går i stå og opmuntre dem, når det bliver svært og udfordrende.

Hvad får de ud af det?

Målet med det hele er ikke bare at børnene kommer hjem med et fint spil, de kan vise til familien, men at de har opbygget erfaring og viden nok til, at de selv kan bygge små programmer og spil på egen hånd.

De forskellige workshops i vores katalog er baseret på forskellige værktøjer og teknikker og dermed hvilke slags programmer og spil man kan lave. F.eks. på vores workshop for let øvede arbejder vi bl.a. med “kloning” af figurer, som er en af de mere avancerede teknikker i Scratch, der bruges til at lave skud eller andre dynamiske elementer i spil. På den måde skaber vi progression i børnenes evner ved gradvist at udvide “værktøjskassen”.

I hver workshop lærer de nye værktøjer og teknikker og bruger dem i programmer, så de får erfaring og rutine i bruge dem.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *